Get Adobe Flash player

Tidigare frågor - Amning under start och landning

Hej!

Vad gäller för amning på flyget? Bebisen kommer ju sitta i ett bälte i min famn, går det att amma i dessa bälten? Får man (under start och landning) ha barnet på annat sätt än tittandes rakt fram? Har hört att amning just då kan vara bra! Då bebisen har en tendens att vilja snutta lite när som helst så det är bra ifall brösten är lättillgängliga överlag.

Hälsningar Veronica

Svar från en före detta SAS-flygvärdinna  som flög i tio år:

Enligt ALLA bolag och alla regelverk skall alla passagerare sitta fastspända på lämpligaste sätt vid start och landning. Och amning är inte ok under den direkta starten eller landningen.
De som ser mellan fingrarna här bryter alltså mot gällande regler. En del kabinpersonal, som inte informerar eller tillrättavisar - är alltså inte tillräckligt kunniga eller så är de lata eller inte bryr sig helt enkelt. Tänk på det - ju högre säkerhetstänk ett bolag har - desto hårdare kommer kabinpersonalen vara med sina regler. Och det är för flygsäkerhetens och passagerarnas skull man följer regler.

Sitter man i knät, som så kallad infant/litet barn under 2 år ska man sitta framåtvänd under start och landning. Det här är också bästa "inpact-position", om olyckan är framme. Sitter man snett, är risken stor att man skadar ryggrad, huvud eller flyger ur famnen. Den vuxne skyddar alltså sitt barn på bästa sätt genom att ha barnet framåtvänd och fastspänd. Och bältet skall vara ordentligt åtdraget.
Sitter man i bilbarnstol/babyskydd, sitter man fastspänd och bakvänd, med ryggen mot flightdeck. Ingen amning funkar alltså i den vinkeln eller positionen heller.
Ett finger eller napp att suga på lättar på trycket i öronen under de minuter som skylten med säkerhetsbältet är på.

Vill ni argumentera med flygvärdinnorna/kabinpersonalen; så kan ni be att få amma tills dess att "pling-plonget" och blinkandet med "säkerhetsbältesskylten" kommer från piloterna. Då är det ca en minut kvar till start och alla ska då vara redo för start och sitta fastspända. Den här proceduren gäller på de flesta bolag. Inför landning varierar procedurerna.
En del kan gå med på amning fram till "pling-plonget". Men enligt reglerna måste ALLT i kabinen vara säkrat innan personalen får ge klarsignal för start eller vad man kallar för cabin-clear till flightdeck och piloterna.

Varför ska man då sitta fast? Tänk på g-krafterna som blir vid en start eller kraftig inbromsning. Ens egna vikt kan minst tas gånger fem! Och ett litet barn flyger lätt ur famnen och genom kabinen.

Trevlig flygning önskar América Contreras Hagman, mars 2015